Karayolu Taşıma Yönetmeliği’nde kapsamlı değişiklik yapıldı
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, Karayolu Taşıma Yönetmeliği’nde çok sayıda başlığı kapsayan değişiklik yaptı. Resmî Gazete’nin 16 Mayıs 2026 tarihli sayısında yayımlanan düzenleme, elektronik tebligat, taşıt kullanım şartları, terminal uygulamaları, ücret tarifeleri, idari para cezaları ve yetki belgelerine ilişkin yeni hükümler getirdi.
Düzenlemeyle elektronik tebligat sistemi tanımı güncellenirken, kendi tarım alanlarında faaliyet gösterecek mevsimlik tarım işçileri yönetmelikte kapsam altına alındı.
Yetki belgelerine ilişkin değişiklikler kapsamında bazı şartlar yeniden düzenlenirken, yeni ortaya çıkan kişiliklere ilişkin hükümde yer alan başvuru süresi 45 günden 60 güne çıkarıldı.
Yönetmeliğe eklenen hükümle, yetki belgesi eki taşıt belgesinde kayıtlı olsa bile geçerli araç muayenesi bulunmayan taşıtların yurtdışına çıkışına izin verilmeyecek.
B2 ve D2 yetki belgesi eki taşıt belgesine kaydedilecek otomobil cinsi taşıtlara ilişkin şartlar da yeniden belirlendi. Buna göre taşıtların özmal olması, 2.900 cm³ silindir hacminden büyük olması, 8 yaşından büyük olmaması, özmal otobüs sayısının yüzde 25’inden fazla olmaması ve toplam sayının 10 adedi aşmaması gerekecek. Ancak sürücüsü dahil 9 koltuk kapasiteli otomobiller için silindir hacmi şartı aranmayacak. Ayrıca, özmal otobüs sayısının yüzde 50’sini aşmamak kaydıyla, en fazla 20 adet Yerli Malı Belgesine sahip elektrikli otomobil de ilave edilebilecek. Bu taşıtlar uluslararası faaliyetlerde kullanılamayacak.
Yönetmelikte 30’uncu maddenin dördüncü fıkrasında yer alan “on kez” ibaresi “beş kez” olarak değiştirildi. Böylece ilgili ihlallerde tekrar sayısına bağlı yaptırım eşiği düşürüldü.
Bilet ve sefer uygulamalarında da değişikliğe gidildi. 36’ncı maddede yer alan “24 saat” ibaresi “12 saat” olarak değiştirilirken, “otobüs hareket saatinden 12 saat öncesine” ifadesi “sefer başlayıncaya” şeklinde revize edildi.
Ücret tarifelerine ilişkin bildirimin süresi de değiştirildi. Daha önce uygulamaya başlandığı tarihten itibaren 2 iş günü olan bildirim süresi, Bakanlığa bildirildiği tarihten itibaren 10 gün olarak yeniden düzenlendi. Ayrıca ücret tarifeleri, geçerlilik tarihinden azami 1 ay önce Bakanlığa bildirilebilecek.
İdari para cezalarına ilişkin 67/A maddesinde yapılan değişiklikle, aynı ihlalin aynı takvim yılı içinde tekrar edilmesi halinde uygulanacak artırımlı ceza sistemi yeniden belirlendi. Buna göre bazı ihlallerin ikinci kez işlenmesi halinde alt sınırın 2 katı, üçüncü kez işlenmesi halinde 5 katı, dördüncü ve sonraki tekrarlarında ise 10 katı oranında idari para cezası uygulanacak. Aynı takvim yılı içinde verilen ve tebliğ edilen cezalar esas alınacak.
Geçiş hükümleri kapsamında bazı yükümlülükler 1 Ocak 2027 tarihine ertelendi. Buna göre Ulusal Elektronik Tebligat Sistemine üye olma zorunluluğu, mevcut yetki belgesi sahipleri için 1 Ocak 2027’ye kadar aranmayacak. Ayrıca bazı terminal ve taşıt kullanım hükümleri için geçici istisnalar getirildi.
Ek-1 ücret tablosunda da değişiklik yapıldı. C3 simgesinin bulunduğu satırdaki ücret 19.856’dan 253.395’e, K3 simgesinin bulunduğu satırdaki ücret ise 9.926’dan 253.395’e yükseltildi.
Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girdi.
