Avrupa Birliği’nde karbon fonu için yeni çağrı

Avrupa Birliği’nde (AB) 12 üye ülke, düşük gelirli ülkelerin enerji dönüşümünü destekleyen Modernizasyon Fonu’nun güçlendirilmesini talep etti. Ülkeler, karbon piyasasından finanse edilen fonun 2030 sonrası dönemde daha yüksek kaynakla desteklenmesini istedi.

Karbon fonunda yeni kaynak talebi

Yunanistan, Polonya, Macaristan ve Letonya’nın da aralarında bulunduğu 12 ülke, Avrupa Komisyonu’na gönderilen ortak mektupta fonun kapsamının genişletilmesi çağrısında bulundu. Talep, AB Emisyon Ticaret Sistemi’nin (ETS) 15 Temmuz’da açıklanması beklenen reform süreci öncesinde gündeme geldi.

Modernizasyon Fonu, karbon emisyon ticaretinden elde edilen gelirlerle finanse edilirken, düşük gelirli üye ülkelerin temiz enerji yatırımlarını ve enerji verimliliği projelerini destekliyor.

57 milyar euroluk kaynak öngörülüyor

Avrupa Komisyonu hesaplamalarına göre fonun 2021-2030 döneminde yaklaşık 57 milyar euro gelir oluşturması bekleniyor. Bu tahmin, karbon fiyatının ton başına 75 euro seviyesinde gerçekleşeceği varsayımına dayanıyor.

Piyasalarda karbon emisyon kontratları ise son işlemlerde ton başına yaklaşık 80 euro seviyesinde işlem gördü.

Yeni iklim hedefi öncesi kritik adım

AB’nin planladığı reformla birlikte, 2040 yılına kadar sera gazı emisyonlarının 1990 seviyelerine göre yüzde 90 azaltılması hedefleniyor. Üye ülkeler, artan jeopolitik riskler ve enerji dönüşüm maliyetleri nedeniyle öngörülebilir finansman mekanizmalarının korunmasının önemine dikkat çekti.

Mektuba Hırvatistan, Bulgaristan, Çekya, Estonya, Litvanya, Romanya, Slovakya ve Slovenya da destek verdi.